Osteoporose lægemidler: Risiko for knogleproblemer i kæbe, lår?


Visse typer af osteoporose-lægemidler er forbundet med en øget risiko for to sjældne men alvorlige problemer - knogleskørhed og en usædvanlig type brud i den øvre lårben (lårben).

Osteonekrose i kæben udvikler sig, når kæbebenet ikke heler efter en mindre skade, som f.eks. At få en tand trukket. En forestående atypisk lårbenbrud kan forårsage smerter i låret eller lysken, der begynder subtilt og gradvist forværres. Det udvikler sig nogle gange i begge ben på en gang. Hvis ubehandlet, kan en fuldstændig brud på lårbenen, der kræver kirurgi, forekomme selv med normal vægtbærende.

Bisfosfonater - såsom alendronat (Fosamax, Binosto), risedronat (Actonel, Atelvia), ibandronat (Boniva) og zoledroninsyre (Reclast, Zometa) - og denosumab (Prolia, Xgeva) har været forbundet med osteonekrose i kæben og atypiske lårbenfrakturer .

Risikoen synes at stige med den tid, lægemidlet tages.

Foruden behandling af osteoporose anvendes bisfosfonater og denosumab også til behandling af kræft, som har spredt sig til knoglen. Risikoen for osteonekrose i kæben er meget større for personer, der tager højere doser af disse lægemidler til behandling af kræft, end det er for mennesker, der simpelthen behandler osteoporose.